Dzisiejsi konsumenci są bardziej wrażliwi na ochronę środowiska oraz przyszłość kolejnych pokoleń, w związku z czym chcieliby kupować produkty, które są przyjazne dla planety. Popularny ostatnio temat nieodwracalnych zmian klimatycznych sprawia, że ludzie poprzez drobne gesty, jakimi są np. świadome zakupy, chcą walczyć o swój dom – Ziemię. Istnieje zagadnienie, które może im to znacząco ułatwić.
Identyfikacja produktów
Ekologiczne oznaczenia produktów, to dobrowolna metoda certyfikacji i oznakowania stosowana na całym świecie. Takie oznaczenie identyfikuje produkty bądź usługi, które okazały się korzystne dla środowiska. Ekologiczne oznaczenia produktów mają na celu poinformowanie klientów, że taki produkt jest bardziej przyjazny dla otaczającego nas świata niż większość standardowego towaru. Ten rodzaj etykietowania dotyczy m.in.: urządzeń elektronicznych, odzieży, żywności, środków czystości, a nawet niektórych obiektów turystycznych i usług.
Początki tego zagadnienia wynikają z rosnącej globalnej troski o ochronę środowiska ze strony rządów, przedsiębiorstw i społeczeństwa. Cel i pomysł wyjątkowo szlachetny, jednak z upływem czasu wiele firm zdało sobie sprawę, że ekologiczne oznaczenia produktów mogą zwiększyć ich przewagę rynkową. W końcu etykiety, na których jest napisane, że coś jest naturalne/nadające się do recyklingu/przyjazne dla środowiska itd., przyciągają wzrok zmartwionego o losy świata klienta. Z reguły to naprawdę działa, ale czasem takie oznaczenia mogą wywoływać u niektórych osób niepokój i sprawią, że klient będzie kwestionować wiarygodność danego towaru. Im więcej etykiet, tym większy i trudniejszy wybór. Niektórzy klienci mogą stać się podejrzliwi, mając świadomość, że takie oznakowanie produktu, ma na celu jedynie marketing i zwiększoną sprzedaż danej rzeczy, a nie rzeczywistą troskę o zrównoważoną produkcję.
Ograniczenia
Faktem jednak jest, że ten system etykietowania sprawia, że producenci, konsumenci i sprzedawcy mają znacznie ułatwione decyzje zakupowe. Kupując takie produkty, producenci otrzymują wiadomość, że jest na nie duży popyt i łatwiej im zrozumieć, że konsumenci są zainteresowani dbaniem o środowisko i świadomi problemów jakie niesie ze sobą nieekologiczne podejście do produkcji danego towaru. Przecież większość ludzi w dzisiejszych czasach dąży do tego być bardziej eco, nawet jeżeli to tylko kwestia mody.
Klienci i producenci powinni sobie zdawać sprawę z ograniczeń jakie stoją za tym zagadnieniem, ale najważniejsze w tym wszystkim jest to, że niezależnie od mody, obaw, poglądów i finansowych pobudek, jest to krok w dobrą stronę.